درباره دانشکده

advanced divider
تا سال 1302، مدرسه طب، داروسازی و وزارت معارف در ساختمان دارالفنون قرار داشتند. در زمان ناصرالدین شاه، هایبنت سوئدی به سمت دندانساز استخدام و 35 سال در ایران ماند. بنابر پیشنهاد دکتر ملچارسکی لهستانی( دندانساز مخصوص دربار) از طرف دربار دستور تأسیس مدرسه دندانسازی، به اعتمادالدوله قره گزلو، وزیر معارف وقت، داده شد و مدرسه دندانسازی در سال 1309 تأسیس گردید. به پیشنهاد سلیمان میرزا، وزیر معارف وقت، پارک اتابک متعلق به ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه به مبلغ 39 هزار تومان خریداری و در نتیجه مدرسه طب، داروسازی و وزارت معارف، به محل جدید خیابان اکباتان منتقل گردید و دو اتاق و یک زیرزمین به مدرسه دندانسازی داده شد. سپس به علت کمبود جا، مدرسه دندانسازی به ساختمان سعدالدوله واقع در چهار راه مخبرالدوله و بعداز آن به بیمارستان معتمد واقع در خیابان آقا شیخ هادی و سرانجام بعد از احداث دانشگاه فعلی به آن مکان منتقل گردید. در تمام این مدت، مدرسه دندانسازی وابسته به مدرسه طب بود، ولی از سال 1335 مستقل گردید و در 26 بهمن 1322 مدرسه دندانسازی به دانشکده دندانپزشکی تغییر نام یافت. از زمان تاسیس مدرسه دندانسازی در سال 1309 تا سال 1313ریاست آن با دکتر ملچارسکی و معاونت آن را دکتر محسن سیاح برعهده داشت که این دو به همراه آشوت هارتونیان و شهریار سلامت که هردو کارآموز بودند، هیأت علمی دانشکده محسوب می شدند. دکتر محمود سیاسی، دکتر حیدر سرخوش و دکتر حسن ریاض بعد از اتمام تحصیلات در خارج از کشور و بازگشت به تهران، به عنوان دانشیار به استخدام دانشکده درآمدند که در سال 1328 همین افراد معدود هیأت علمی دانشکده را تشکیل می دادند. در سال تحصیلی 1314-1313 تعداد فارغ التحصیلان: 10 نفر، 1315-1314 تعداد فارغ التحصیلان: 9 نفر، 1316-1315 تعداد فارغ التحصیلان: 20 نفر، 1317-1316 تعداد فارغ التحصیلان: 10 نفرو 1318-1317 تعداد فارغ التحصیلان 8 نفر بوده است. در ابتدا شرط ورود به مدرسه دندانسازی داشتن سیکل (کلاس 9) بود و دوره مدرسه دندانسازی 3 سال بود. از سال 1318 شرط ورودی به مدرسه دندانسازی، دیپلم کامل متوسطه گردید و طول دوره 4 سال شد، در سال 1333 دوره 5 ساله و از سال 1346طول دوره مدرسه 6 ساله گردید. از سال 1313 تا 1325، دکتر سیاح سرپرست دانشکده بوده است. از سال 1325 تا 1330 دکتر حیدر سرخوش و از سال 1330 تا 1335 دکتر محمود سیاسی سرپرستی دانشکده را داشتند. در سال 1335 در زمان ریاست دانشگاهی دکتر منوچهر اقبال که دانشکده مستقل گردید تا سال 1347، ریاست دانشکده مجددا برعهده دکتر محسن سیاح بود. ریاست دانشگاه در سال 1347، همزمان با انقلاب آموزشی رامسر، با پروفسور رضا بوده و دانشکده دندانپزشکی با 2 معاون آموزشی و اداری (دکتر اسماعیل یزدی و دکتر اصغر اشرفی) اداره می گردید. در سال 1350-1348 ریاست دانشگاه، دکتر علی نقی علیخانی و ریاست دانشکده دکتر اسماعیل یزدی بود. سرپرست دانشکده دندانپزشکی در سال 1352-1350 دکتر مرتضی معین زاده ، از سال 1352 تا 1354 دکتر عمران بختیاری و طی سالهای 1357- 1354 دکتر نیک زاد جاوید بوده است. با شروع انقلاب در سال 1357، دانشگاه و دانشکده رییس نداشت و از طریق شورای هماهنکی اداره می شد. شورای هماهنگی در تاریخ 16 اسفندماه 1357، دکتر پرویز بنی کریم را به عنوان سرپرست موقت دانشکده برگزیدند. بعد از آن دکتر مهدی فرمند و سپس دکتر داود توسلی، تا قبل از انقلاب فرهنگی، ریاست دانشکده را بر عهده داشتند. بعد از بازگشایی دانشگاه، دکتر فاضل به مدت 8 سال(1360 تا1368)، دکتر سیدجلال پورهاشمی 6 سال(1368تا1374)، دکتر حسن دُرّریز 2 سال(1374تا1376)، دکتر فرشته بقایی 8 سال (1376تا1384) ، دکتر عباس منزوی 5 سال (1384تا1389)، دکتر اکبر فاضل 3 سال(1389 تا 1392) و دکتر محمد بیات 4 سال (1392 تا 1396) ریاست دانشکده را بر عهده داشتند و از سال 1396 تا کنون آقای دکتر رکن ریاست دانشکده را به عهده گرفته اند.

امکانات دانشکده

advanced divider
مراکز تحقیقاتی
– مرکز تحقیقات دندان پزشکی – مرکز تحقیقات لیزر در دندانپزشکی – مرکز تحقیقات ایمپلنت های دندانی – مرکز پیشگیری پوسیدگی دندان
آزمایشگاه ها

– آزمایشگاه مرجع مواد دندانی مرکز تحقیقات دندانپزشکی
– آزمایشگاه سلولی ملکولی مرکز تحقیقات دندانپزشکی
– آزمایشگاه پاتولوژی دهان مرکز تحقیقات دندانپزشکی
– آزمایشگاه میکروبیولوژی دهان مرکز تحقیقات دندانپزشکی
– آزمایشگاه in Vitro مرکز تحقیقات لیزر در دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی

advanced divider
معرفی رشته

دندانپزشکی را می‌ توان علم تخصصی تشخیص و درمان بیماری‌ های دهان و دندان ، به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح ، زیبایی و ادا کردن درست کلمات ، درنظر گرفت. در گذشته دندانپزشکی و دندانسازی را باهم برابر می دانستند در صورتی که این چنین نمی باشد. یک دندانپزشک علاوه بر داشتن مهارت و تکنیک مورد نیاز برای درمان بیماران ، می بایست ، با تسلط بر دروس دوره تحصیل ، علم مورد نیاز برای آن را نیز کسب کند. در غیر این صورت فقط به صورت عملی روی دندان کار کرده و دانش لازمه را ندارد پس با یک دندانساز تفاوتی نخواهد داشت!
در مقطع دکترای عمومی این رشته ، آموزش نحوه رعایت بهداشت ، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان مطرح است. این مقطع ، دارای دو دوره مجزای 2 و 4 ساله می‌ باشد که در دو سال آغازین ، دانشجویان ، دروس علوم پایه را گذرانده و پس از آن ، وارد دوره تخصصی دندانپزشکی می‌ شوند و دروس اختصاصی خود را در زمینه های مختلف می‌ گذرانند. درنهایت ، قادر به تشخیص بیماری های دهان و دندان خواهند بود و در حد یک دندانپزشک عمومی ، در راستای درمان آن ها تلاش می‌ کنند.

چه آینده ای در انتظار این رشته است؟

فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی می‌ توانند از راه های متفاوتی کسب درآمد کنند. آن ها می توانند:
• در مراکز درمانی دولتی مانند بیمارستان‌ ها ، درمانگاه‌ ها و … مشغول به کار شده و مشمول حقوق ماهیانه شوند.
• در مطب خصوصی خود شروع به کار کرده و درآمد بیشتری کسب کنند. • در کلینیک های خصوصی مشغول به کار شوند.
• با استخدام در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ ها ، مشغول به تدریس شوند که این مستلزم دانش تخصصی فرد می‌ باشد.
درحال حاضر دندانپزشکان زیادی در کشور ما وجود دارند و سالانه بیش از 1000 نفر دیگر از دانشکده های مختلف به این جمعیت اضافه می شوند. بنابراین ممکن است از خود بپرسید آیا برای همه دندانپزشک ها ، فرصت شغلی وجود دارد؟ این سؤال را این گونه پاسخ می دهیم ؛ امروزه فرصت شغلی برای جوانان دندانپزشک محدود است اما این ، به معنای مطلق اشباع شدن این رشته نمی باشد ؛ چرا که هنوز در برخی مناطق محروم ، نیاز به دندانپزشک به شدت احساس می شود. اما این محدودیت شغلی از کجا نشأت می‌ گیرد؟
محدودیت امروزه دو دلیل دارد:
• پیشرفت بهداشت در ایران ، خوش بختانه ایران در جهت پیشگیری از بیماری و اهداف بهداشتی قدم برمی‌ دارد و موفق به مهار و کنترل بسیاری از بیماری ها شده است. به همین سبب ، مراجعه مردم به پزشکان و دندانپزشکان به مرور زمان کمتر و کمتر می‌ شود.
• افزایش رشد تعداد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت در چند سال اخیر ؛ به عنوان مثال ، اگر در گذشته به ازای 10 هزار نفر یک پزشک وجود داشت ، امروزه به ازای هر 2000 نفر ، یک دندانپزشک وجود دارد.

درآمد حاصل از دندانپزشکی

اغلب تصور می شود که بیشتر درآمد یک دندانپزشک صرف تهیه مواد مصرفی او برای بیماران می شود اما جالب است بدانید که از تمام هزینه پرداختی ، طی یک دوره درمان ، تنها 10 تا 12 درصد آن ، هزینه مواد مصرفی می باشد و باقی آن به عنوان هزینه های جانبی و دستمزد پزشک پرداخت می شود. این هزینه پرداختی در کمترین صورت بین 100 تا 150 هزار تومان می باشد که برای یک کار جزئی مبلغ کمی نیست!
باید توجه داشت که درآمد هر دندانپزشک بسته به محل و شرایط کاری اش متفاوت است. به عنوان مثال شاغلین مراکز دولتی مشمول درآمد کمتری نسبت به دارندگان مطب شخصی می باشند. یا دندانپزشکانی که در کلینیک های خصوصی مشغول به کار هستند علاوه بر حقوق ثابت خود ، به ازای هر بیمار ، درصدی نیز دریافت می کنند.
دندانپزشک مستقلی که دارای مطب شخصی می باشد هرچه از تخصص و مهارت بیشتری برخوردار باشد درآمد بیشتری کسب خواهد کرد. به نحوی که حتی بتواند تمام مخارج راه اندازی یک مطب ، که شامل تهیه تجهیزات پزشکی ، تهیه مواد مصرفی و خرید و اجاره مکان مناسب و از این قبیل هزینه ها است ، را جبران کند.

مهارت های لازم جهت تحصیل در دندانپزشکی

افرادی که متقاضی تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند باید دارای برخی مهارت ها باشند. این افراد می بایست:
• در دروس علوم پایه و زبان انگلیسی قوی باشند تا بتوانند دانش و اطلاعات خود را مدام به روز کنند.
• دستان قوی و با مهارت بالا داشته باشند.
• توانایی با ظرافت کار کردن را داشته باشند و از دقت بالایی برخوردار باشند.
• از لحاظ جسمی و روحی ، سلامت کامل داشته باشند تا از تمام کارهای عملی و علمی این رشته برآیند.
• خلاقیت و دید هنری خوبی داشته باشند.
تکنسین‌ پروتزهای دندانی با هدف تربیت متخصصان در لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی تاسیس و تدریس شد. کسانی که با ساختن عضو مصنوعی برای کارهای ثابت مثل دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و ساختن اعضای مصنوعی برای کارهای متحرک مثل پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت می کنند.

آینده شغلی ، بازار کار، درآمد

امروزه در کشور ما نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می‌کنند. حال سوال اینجاست که آیا برای این تعداد فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت‌های کاری وجود دارد؟
دکتر افشار در پاسخ به این سوال می‌گوید:
امروزه در کشور ما فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ماست. یعنی خوشبختانه کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است.
در نتیجه مردم کمتر به پزشکان و دندانپزشکان مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ما هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد.
دکتر کوثری نیز ضمن تایید موارد فوق می‌گوید:
مطمئنا با پیشرفت بهداشت دهان و دندان، فرصت‌های شغلی یک دندانپزشک عمومی کاهش پیدا کرده است و البته افزایش تعداد دندانپزشکان جوان بیکار تنها مشکل ایران نیست چون طبق بررسی‌ها و پیش‌بینی‌های جوامع علمی خارج از کشور، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی برخواهد گشت و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا می‌کند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، عدم تسلط بر علوم پایه و زبان انگلیسی، دانشجو را از مقولات علمی دور می‌کند و صرفا به او توانایی انجام کارهای عملی این رشته را می‌دهد.
هرآنچه که یک دانش‌آموز در درس زیست‌شناسی دوره دبیرستان خود فرا می‌گیرد به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب‌شناسی که دانشجویان دندانپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می‌کنند. همچنین دانشجوی این رشته باید از دستهایی ماهر و توانمند برخوردار باشد چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان نیاز به دستهایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.
برخورداری از سلامت کامل جسمی و روانی و قابلیت انجام کارهای بسیار دقیق علمی، عملی، کلینیکی برای داوطلبان این رشته بسیار ضروری است. خلاقیت و مهارت در کار دست و همچنین برخورداری از خلاقیت و دید هنری، دانشجو را در انجام کارهای عملی این رشته و انجام مهارت‌های لازم در پیاده کردن آموخته‌های آن، کمک بسیار می‌کند.

رشته ساخت پروتزهای دندانی

advanced divider
معرفی رشته
تکنسین‌ پروتزهای دندانی با هدف تربیت متخصصان در لابراتوارهای دندانپزشکی مراکز آموزشی، درمانی دولتی و خصوصی تاسیس و تدریس شد. کسانی که با ساختن عضو مصنوعی برای کارهای ثابت مثل دندان مصنوعی (دندانپزشک، قالب دندان را تهیه می‌کند و متخصص پروتزهای دندانی براساس قالب، دندان را می‌سازد) و ساختن اعضای مصنوعی برای کارهای متحرک مثل پلاک‌های ارتودنسی در لابراتورهای دندانسازی و کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت می کنند. علاقه مندان می توانند برای تحصیل در این رشته از مقطع کاردانی اقدام نمایند. اما بنابر اطلاعات موجود آن ها نمی توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری ادامه بدهند و متاسفانه بورسیه به ان تعلق نمیگیرد زیرا مدرک کسب شده در این رشته در خارج از کشور ایران معتبر نمی باشد همچنین فقط می توان با شرکت در کنکور های سراسری برای تحصیل در رشته ساخت پروتز های دندان وارد دانشگاه های ایران شد.
توانایی‌های لازم
این کار بسیار حساس ودقیق است و باید دارای دستان توانمند و ماهر باشند تا از پس این کار برآیند. درس های فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در این رشته ی تحصیلی اهمیت زیادی دارد و از آنجا که هدف این رشته تربیت تکنسین متخصص می باشد، این رشته تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شود. وظایف • اندازه گیری و قالب گیری فک و دهان بیمار برای محاسبه شکل و اندازه پروتز های دندانی، با استفاده از قوس صورت، ابزار دندانپزشکی، ابزار بایگانی و ضبط و دیگر لوازم • جایگزینی دندان های از دست رفته سازه های کمکی دهان برای نصب دائمی، مثل پروتز های کاشتنی، طاق ها و پل ها یا لوازم قابل جا به جایی مثل دندان مصنوعی • طراحی و ساخت پروتز های دندانی یا سرپرستی تکنسین های دندانپزشکی و کارگران آزمایشگاه که در این زمینه کار می کنند • متناسب سازی پروتز ها برای بیماران و انجام هر گونه اصلاح و سازگار سازی در صورت لزوم • بازگردانی عملکرد و زیبایی به افرادی دچار جراحت شده اند یا در اثر بیماری دچار مشکل شده اند یا افرادی که با ناهنجاری ها متولد شده اند
بازار کار در ایران
فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند جذب بازار کار شوند و شغل مناسبی به دست آورند. این افراد می‌توانند هم به صورت مستقل لابراتور تاسیس کنند و هم در کلینیک‌های دندانپزشکی فعالیت کنند به این دلیل که هر دندانپزشک عمومی یا ارتودنتسیت بری ساخت دندان مصنوعی یا قالب‌های ارتودنسی باید با یک تکنسین پروتزهای دندانی فعالیت کند.
حقوق و درآمد
این رشته جزو رشته های بسیار پردرآمد محسوب می شود و بسته به این که فرد فارغ التحصیل در چه جایی مشغول به کار شود درآمد متفاوتی خواهد داشت. اما خوب است بدانید که بسیاری از کشورهای خارجی نیز خواهان فارغ التحصیلان این رشته هستند و جزو رشته های با درآمد خوب است.
درس‌های این رشته در طول تحصیل

• دروس پایه: میکروب‌شناسی نظری و عملی، بافت‌شناسی نظری و عملی، آناتومی عمومی نظری و عملی، فیزیک، ارتودنسی نظری و عملی، استاتیک نظری و عملی، اوکلوژن نظری و عملی، لابراتور اختصاصی، بیوشیمی نظری، آناتومی دندان نظری و عملی، پروتز کامل نظری و عملی، پروتز پارسیل، بهداشت خانواده.
• دروس تخصصی: جنین شناسی، آسیب شناسی، بهداشت حرفه ای، تشریح فک و صورت، رایانه و سیستم های اطلاع رسانی، فیزیک پزشکی، میکروب شناسی و کنترل عفونت، اصول حسابداری، آمار و روش تحقیق، مبانی مدیریت، روش های یاددهی و یادگیری، انبارداری، بافت شناسی، ابزار شناسی و تکنولوژی دندان سازی، ارتودنسی نظری، ارتودنسی عملی، پروتز ثابت نظری، پروتز ثابت عملی، پروتز متحرک کامل نظری، پروتز متحرک کامل عملی، پروتز متحرک پاراسیل نظری، پروتز متحرک پاراسیل عملی، اکلوژن نظری، اکلوژن عملی، زیبایی نظری، زیبایی عملی، آناتومی و مورفولوژی دندان نظری، آناتومی و مورفولوژی دندان عملی، مواد دندان نظری، زبان تخصصی، ایمپلنت نظری، ایمپلنت عملی، اتچمنت نظری، اتچمنت عملی، پروتز های ماگزیلوفشیال نظری، پروتزهای ماگزیلوفشیال عملی، سمینار، کارآموزی